تحقیقات نشان می دهد جراحی چاقی ممکن است از شدت COVID-19 در بیماران چاق بکاهد

25 نوامبر 2020- یک مطالعه ی جدید توسط محققان کلینیک کلیولند نشان می دهد که در بین بیماران چاق با آزمایش COVID-19 مثبت، سابقه قبلی جراحی چاقی به طور قابل توجهی با کاهش خطر بستری در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه همراه است.نتایج این تحقیق در ژورنال  Surgery for Obesity and Related Diseasesمنتشر شد.

در ماه های گذشته، محققان در سراسر جهان "چاقی" را به عنوان یک عامل خطر در ایجاد بیماری شدیدCOVID-19  شناسایی کرده اند، که ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان، نیاز به مراقبت های ویژه و استفاده از ونتیلاتور داشته باشد. چاقی یک بیماری پیچیده است که توسط عوامل متعددی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. چاقی یک حالت التهابی مزمن ایجاد می کند که باعث تولید بیش از حد سیتوکین ها می شود، پروتئین های کوچکی که در پاسخ ایمنی نقش دارند.

دکتر علی امینیان، مدیر موسسه ی باریاتریک و متابولیک در کلینیک کلیولند و محقق اصلی این تحقیق، گفت: عفونت با ویروس کرونا نیز باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای آزاد کردن سیتوکین ها می شود که ممکن است منجر به تولید بیش از حد سیتوکین شود که به اندام ها آسیب می رساند. این ممکن است تا حدی عفونت شدید کرونا را در بیماران چاق توضیح دهد.

علاوه بر این، چاقی خطر بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت ، بیماری های کلیوی و تشکیل لخته خون را افزایش می دهد. این شرایط می تواند منجر به نتایج ضعیف پس از ابتلا به عفونت SARS-CoV-2  شود. چاقی همچنین ممکن است بر سیستم تنفسی تأثیر بگذارد. بسیاری از بیماران مبتلا به چاقی دارای بیماری های ریوی زمینه ای مانند آپنه خواب و سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی هستند که می تواند نتایج ذات الریه COVID-19 را بدتر کند.

نویسنده ی مشترک این تحقیق دکتر Steven Nissen، رئیس ارشد آکادمیک موسسه قلب، عروق و قفسه سینه در کلینیک کلیولند، گفت: مطالعه ی دکتر امینیان شواهد دیگری در مورد ارتباط مهم بین چاقی و نتایج ضعیف ناشی از عفونت ویروس کرونا ارائه داد. این مطالعه برای اولین بار نشان داد که کاهش وزن قابل توجه از طریق جراحی چاقی، ممکن است در واقع خطر بیماری کووید-19 شدید را در این بیماران کاهش دهد.

محققان از میان 4365 بیمار که از 8 مارس 2020 تا 22 ژوئیه 2020 آزمایشSARS-CoV-2 مثبت داشتند، 33 بیمار را شناسایی کردند که سابقه جراحی لاغری داشتند، 20نفر از  بیماران تحت جراحی گاسترکتومی آستینی و 13 نفر نیز بای پس معدهRoux-en-Y) ) قرار گرفته بودند. 33 بیمار جراحی با دقت به نسبت 1 به 10 با بیماران چاق که تحت جراحی چاقی قرار نگرفته بودند، مطابقت داده شدند تا گروهی متشکل از 330 بیمار کنترل با شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر در زمان آزمایشSARS-CoV-2  را در این مطالعه شرکت دهند.

این مطالعه بر روی یک گروه تطابق داده شده شامل 363 بیمار نشان داد که کاهش ماندگار وزن و بهبود دیابت و فشار خون بالا در گروه جراحی چاقی قبل از ابتلا به COVID-19، با میزان بسیار پایینتری از بستری شدن در بیمارستان وICU ارتباط دارد.

هجده درصد بیماران گروه جراحی کاهش وزن و 42 درصد از بیماران گروه کنترل پس از ابتلا بهCOVID-19 ، به بستری در بیمارستان نیاز داشتند. علاوه بر این ، 13٪ از بیماران در گروه کنترل ، نیاز به بستری درICU ، 7٪به تهویه مکانیکی و 2.4٪ فوت کردند. هیچ یک از این موارد در گروه جراحی رخ نداد.

دکتر امینیان افزود: بیماران پس از جراحی چاقی به طور قابل توجهی سلامت می شوند و می توانند با ویروس بهتر مبارزه کنند. اگر این نتایج در مطالعات آینده تأیید شود، این مزیت نیز می تواند به لیست طولانی مزایای سلامتی جراحی چاقی مانند بهبود دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری کبد چرب ، آپنه خواب و جلوگیری از حمله قلبی، سکته مغزی ، بیماری کلیوی و مرگ اضافه شود.

مطالعه دیگری در کلینیک کلیولند نشان داده بود که جراحی کاهش وزن با کاهش 40 درصدی خطر مرگ و عوارض قلبی در بیماران دیابتی و چاق همراه است.

منبع:

Surgery for Obesity and Related Diseases, 2020; DOI: 10.1016/j.soard.2020.10.026

www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201125091519.htm